Publicerat 16 februari 2018 i kategorin Artiklar

Enklare att e-deklarera för företagare

Skatteverket lanserar i år en ny tjänst som underlättar för dig som tar hjälp av en redovisningsbyrå för att deklarera. Den nya tjänsten gör det möjligt för redovisningsbyrån att göra klart hela Inkomstdeklaration 1 digitalt utom själva godkännandet. Det gör du själv med hjälp av din e-legitimation.

Skatteverket har vid kontakt med företagare fått veta att det varit svårt för dem som anlitar deklarationshjälp att deklarera helt digitalt. En redovisningsbyrå som inte är ombud har inte kunnat lämna huvudblanketten eller övriga upplysningar digitalt och har istället använt papper. Skatteverket har därför utvecklat en ny tjänst tillsammans med Srf konsulterna och programvaruföretagen, som gör det enkelt för byrån att skicka in alla uppgifter i Inkomstdeklaration 1 digitalt. Du som är företagare använder sedan din e-legitimation för att se och skriva under din deklaration.

Så här går det till

  1. Din redovisningsbyrå gör Inkomstdeklaration 1 i sitt skatteprogram, precis som vanligt
  2. Byrån skickar in deklarationen till Skatteverket via e-tjänsten Filöverföring. Det går nu att överföra både huvudblankett och övriga upplysningar tillsammans med alla bilagor. Redovisningsbyrån kommer att få en kvittens när deklarationen är inskickad. I kvittensen finns en bekräftelse på att överföringen gått bra eller ett meddelande om något gått fel.
  3. Därefter kontaktar redovisningsbyrån dig och berättar att deklarationen nu är redo att skrivas under på Mina sidor på skatteverket.se. Du kan inte ändra några uppgifter utan bara godkänna den deklaration som har skickats in. Om du inte vill godkänna deklarationen, till exempel för att det har kommit in en ny kontrolluppgift, behöver du be redovisningsbyrån att ändra i deklarationen. Sedan måste den skickas in på nytt i tjänsten Filöverföring.
  4. När du har skrivit under på Mina sidor får du en kvittens på att deklarationen har lämnats in och kan även se vilka uppgifter du har godkänt.

Mer tid

Ett sätt för dig som företagare att tidigt få tillgång till din inkomstdeklaration och de uppgifter Skatteverket samlat in om dig är att skaffa en digital brevlåda. Gör du det senast den 1 mars kommer du att få tillgång till din inkomstdeklaration redan den 8-9 mars. Pappersdeklarationer skickas ut först under tiden 15 mars till 15 april.

skatteverket.se

Företagsaktuellt nr 1 2018

Publicerat 17 november 2022

Hur blir det med reseavdraget?

Riksdagen har tidigare röstat igenom ett förslag som skulle innebära att avdraget för arbetsresor ersätts av en skattereduktion. Till skillnad från avdraget som var kostnadsbaserat skulle skattereduktionen huvudsakligen vara avståndsbaserad och färdmedelsneutral. Detta är beslutat av riksdagen att genomföras den 1 januari 2023.Nu har den nyligen tillträdda regeringen lagt förslag …

Läs mer

Publicerat 17 november 2022

Högre kostnadsränta på kvarskatt

Slutskattebesked i augusti och skatt att betala? Den 14 november ska inbetalningen vara bokförd på Skatteverkets konto.Att få kvarskatt kan bero på många olika saker. Om en person har fler än en arbetsgivare eller pensionsutbetalare samtidigt kan skatteavdraget blivit för lågt. Det kan även bero på skatt på fonder, fastighetsavgift eller fastighetsskatt. Skatteverket fastställer …

Läs mer

Publicerat 17 november 2022

Förslag på nya skatteregler

Sverige har nyligen fått en ny regering och det brukar innebära att det kommer förslag på nya skatteregler. I budgetpropositionen presenteras flera av dessa förslag. Vissa av dem har redan varit ute på remiss och ligger längre fram i lagstiftningsprocessen. De nyheter som regeringen aviserade i budgetpropositionen kommer längre fram i höst på remiss. Många av de förändringar som …

Läs mer

Publicerat 17 november 2022

EU:s direktiv för minimilöner – vad innebär det?

Minimilön är den lägsta lön en arbetsgivare lagligt får ge en arbetstagare för utfört arbete. EU vill förbättra människors arbets- och levnadsvillkor genom att inrätta en ram för tillräckliga minimilöner i Europa. Under hösten har en ny EU-lagstiftning röstats fram. EU-länderna har två år på sig att införliva detta i sin nationella lagstiftning.I Sverige har vi ingen …

Läs mer

Publicerat 20 oktober 2022

Mina ombud – digitala fullmakter lanserade

Bolagsverket har nu lanserat tjänsten Mina ombud. Den ska göra det möjligt för företagare och privatpersoner att skapa och dela ut digitala fullmakter hos alla anslutna inom den offentliga sektorn. – Vi har länge arbetat för detta. När Skatteverket och Bolagsverket är anslutet kommer det att spara mycket tid för våra medlemmar, säger Roland Sigbladh, förbundsdirektör Srf …

Läs mer

Publicerat 20 oktober 2022

Tidöavtalet – vad väntar?

I väntan på höstbudgeten från vår nya regering kan Tidöavtalet ge en överblick på vad som skulle kunna bli aktuellt och vad som utlovas.Det utlovas lägre administrativa kostnader för företagen. Regeringen vill främja att fler nya företag bidrar till jobb, tillväxt och välstånd. Såväl bolagsskatter som kapitalskatter ska vara konkurrenskraftiga, och det öppnas upp för …

Läs mer

Publicerat 20 oktober 2022

Dags för pension – det säger de nya reglerna

Dagens regler gör att allmän pension tidigast kan tas ut från 62 års ålder. Man har rätt att jobba till 68 år enligt lagen om anställningsskydd. Från och med år 2023 gäller nya pensionsåldrar.Från och med år 2023 gäller nya pensionsåldrar som styr när allmän pension kan tas ut första gången och när garantipension, inkomstpensionstillägg och bostadstillägg kan börja …

Läs mer

Publicerat 20 oktober 2022

Ny undersökning: Auktoriserade Lönekonsulter kan mer, känner mindre stress

Vismas stora undersökning av lönebranschen visar att Auktoriserade Lönekonsulter, auktoriserade via Srf konsulterna, har större kunskap än andra vad gäller exempelvis GDPR, nya betalningsinfrastrukturen P27 och lönesystemet de jobbar i. – Det är väldigt glädjande och ett kvitto på att vi gör det medlemmarna vill att vi ska göra. Att de även är mer nöjda med sitt yrkesval …

Läs mer

Publicerat 15 september 2022

Onboarding: Så hjälper du en ny kollega att trivas och prestera

– Skillnaden mellan introduktion och onboarding? Jag skulle säga att introduktion handlar om att en nyanställd får veta vad som behövs för att börja jobba. En onboardning går djupare och talar om varför och hur jobbet ska göras, kopplat till bolagets kultur och värderingar. Onboarding innebär att företaget aktivt, under en längre tid, lyssnar till vad den nyanställde behöver …

Läs mer

Publicerat 15 september 2022

Rekrytering: Så gör du för att hitta rätt personal

Dags att rekrytera? För att lyckas behöver ni bland annat: kartlägga era faktiska behov, säkra ert varumärke som arbetsgivare (employer branding), göra en realistisk tidsplan och vara beredda att ta in hjälp. Det konstaterar Camilla Elfving, senior rekryteringskonsult vid Poolia och medlem i Srf lön utbildningsråd.Camilla Elfving, som jobbat i rekryteringsbranschen i över 20 år, …

Läs mer

Gå till startsidan