Dödsbo och skatten

När någon avlider övergår alla tillgångar till dödsboet efter den avlidne. Delägarna i dödsboet ansvarar bland annat för att dödsboet lämnar inkomstdeklaration. Någon deklaration behöver dock inte lämnas om dödsboets enda inkomst är ränta eller utdelning som utbetalarna gör skatteavdrag på.

Dödsfallsåret

Vid inkomstbeskattningen omfattas dödsboet av samma regler som skulle ha gällt om personen levt hela det år dödsfallet inträffat. Den avlidnes och dödsboets inkomster ska därför redovisas i en och samma deklaration.

För en person som avlidit under 2016 ska dödsboet i årets deklaration betala allmän pensionsavgift för arbetsinkomster, om personen var född 1938 eller senare.

Dödsboet betalar inte egenavgifter och allmän löneavgift. Utan på inkomst av aktiv näringsverksamhet och andra inkomster av annat förvärvsarbete betalar dödsboet särskild löneskatt. Det gäller oavsett när den avlidne var född.

Under tre år därefter

Från och med året efter att personen avlidit upphör rätten till grundavdrag och skyldigheten för dödsboet att betala allmän pensionsavgift. Ingår en privatbostad i dödsboet räknas den som sådan även om bostaden står tom i avvaktan på en försäljning.

Från och med fjärde året

Från och med det fjärde året efter dödsfallsåret betalar dödsboet statlig inkomstskatt med 20 procent på hela den beskattningsbara förvärvsinkomsten, det vill säga även på inkomst som understiger den nedre skiktgränsen för statlig skatt.

Bostad som finns i döds-boet räknas som näringsfastighet eller näringsbostadsrätt. Beskattning sker då enligt reglerna för näringsverksamhet. Det kan bland annat innebära att dödsboet ska beskattas för bostadsförmån om någon dödsbodelägare bor kvar i bostaden.

Avslut

När dödsboets alla tillgångar har skiftats, deklaration lämnats för sista gången och saldot på skattekontot har reglerats, då är dödsboet skattemässigt avslutat.

Företagsaktuellt nr 2 2017



Srf konsulterna tipsar: Ny e-tjänst för digital deklaration av INK 1,2 och 4

Nu blir det enklare att deklarera digitalt. Skatteverket har lanserat en ny e-tjänst för inkomstdeklaration 1, 2 och 4 – med möjlighet att lämna bilagor eller övriga upplysningar. I den …

Nya 3:12- regler – ett steg närmare lagstiftning

Nu har regeringen publicerat sin lagrådsremiss med det slutliga förslaget på förändringar när det gäller beskattning av kvalificerade andelar i fåmansföretag. Till stor del motsvarar de …

Sänkt bolagsskatt – och andra skatteförslag inför höstbudgeten

Redan nu har Finansdepartement remitterat en rad skatteförslag som kan komma att ingå i höstbudgeten. Här är en sammanfattning av de förslag som har remitterats i maj och som är viktiga …

”Lönekartläggning är inte ett hinder – det är en konkurrensfördel”

Från juni 2026 måste fler svenska företag följa EU:s nya direktiv om löneöppenhet. Men vad innebär det i praktiken – och hur kan mindre företag vända kravet till en strategisk styrka? …

Att tänka på när du planerar anställdas semester

Snart är det dags att planera sommarens semester. Här är några viktiga regler du behöver ha koll på som arbetsgivare. Tvingande och flexibla regler  Semesterlagen innehåller både …

Ekobrottsmyndigheten: Redovisningskonsulten kan göra skillnad

Ekonomisk brottslighet är ett växande samhällsproblem – men också något vi tillsammans kan motverka. Hos Ekobrottsmyndigheten står det brottsförebyggande arbetet i fokus, och …

Ska du anställa en ungdom i sommar? Här är tre tips!

Det finns många saker du som arbetsgivare ska tänka på om du ska anställa en ungdom i sommar. Det är en förmån att få bidra till en persons första anställning – men det är viktigt …

Vanliga deklarationsmissar för enskilda näringsidkare – och hur du undviker dem

Deklarationssäsongen är i full gång och bokslutet för dig som är enskild näringsidkare ska snart vara klart för att kunna ligga till grund för beskattningen. I den här artikeln lyfter vi …

Undvik kvarskatt nästa år

Nu är det möjligt att se deklarationen för beskattningsåret 2024 digitalt. Får du pengar tillbaka eller måste du betala kvarskatt? Vad kan du göra för att inte få kvarskatt att betala …

Långtidssjuk – vad du som arbetsgivare måste göra

När en av dina anställda har varit sjukskriven i 30 dagar – och sjukskrivningen förväntas pågå i minst 60 dagar – har du som arbetsgivare ett ansvar att vidta arbetsplatsinriktade …

Senaste nytt